fredag 18 april 2008

Solig dag på fältet

Idag var en ganska kort dag i skolan, skönt, bara 3 lektioner. Har ont i armen från vaccinationen, kan inte höja armen över axelhöjd.
Efter skolan fick jag åka förbi stället där vi vaccinerade oss för mamma hade glömt en påse där. Sen åkte jag med en kompis till stan och handlade lite till inför skivan.

När jag kom hem gick jag ut med hundarna i det fina vädret, solen lyste, så vi gick till fälten. Vi tog med oss kamera och kaninen.
Först sprang dom som tokar över hela fältet och Elvira stannade förstås upp för att rulla lite på marken. En rovfågel flög ca 50 meter från oss och ca 1 meter över marken.

Jag la ut kaninen och så fick Trolla leta upp den. Hon tog den först i munnen och sen stannade hon och skulle tvätta den...som om det behövs.
Jag gick vidare och Trolla kom efter först och sen kom hon på att hon hade glömt nåt....kaninen! Snabbt tillbaka och hämta den...då var hon riktigt stolt!!
Tänkte att Elvira också skulle få apportera, men Trolla hade stenkoll på "sin" kanin. Så jag fick hålla i Trolla när Elvira skulle hämta den. Elvira håller verkligen i tills man säger loss och hon är otroligt mjuk i munnen.
Sen fick Trolla bära den lite till, sen fick han "skutta" tillbaka in i påsen.

Trolla hittade, som vanligt, den största vattenpölen på nästa äng, och var ju självklart tvungen att gå där i..."springer ska ha vattenpassion"....när vi ska ta oss från ängen till gångväg är "problemet" att det är stor vattensamling som man måste ta sig förbi, det kan lösas på två sätt:
1. Man gör som den alltid lika kloka Elvira, man står lugnt och stilla och väntar på att matte löser problemet eller ger klartecken.
2. Eller så gör man som Trolla, varför stå still när man kan springa?...det finns ju dessutom vatten!! resten kan ni ju fundera på......

Nu sover trötta hundar iaf, så mitt uppdrag är klart.
Om ni är lite känsliga ska ni inte kolla på bilderna.
Mina fina tjejer visar upp hur man apporterar kanin!





Trevlig Helg!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt med fint väder:)
Jag e lite känslig:P Men oj så duktiga tjejjerna är:D!! Riktiga jakthundar! Trolla ser väääldigt stolt uuut:)
Funderar på att börja jaga me Billy hehe:P Han har sådant viltintresse;)
Neerå han skulle inte ens orka bära kaninen:P Så han får hålla sig till andra hundsporter;)
Jättefina bilder är det iallafall!!!
Pussar!

Anonym sa...

Fiina bilder! Duktiga flickor du har! Pyss

Anonym sa...

Härliga bilder - blir avundsjuk! Du har verkligen blivit duktig med kameran - och hundarna måste ha blivit vana med den också eftersom de inte bryr sig. Hedvig träffade en tamkanin idag men hon visste inte riktigt vad hon skulle göra med den :-)