tisdag 18 mars 2008

Vacker vinter(?)dag.

Idag låg snön kvar och solen sken...kan ju tro att det är vinter.
Upp tidigt imorse och åkte iväg med Christel (har Easy och Minna), mina hundar fick också följa med. Vi åkte till en stor skog där flera hundmänniskor hade samlats för att träna tillsammans. Det är en grupp som tränar ihop 1 gång i veckan (tror jag). Dom delar in sig efter vad dom tränar, idag blev det en "jaktgrupp", en sökgrupp och en spår.

Jag var först med sökgruppen och var figurant, sen fick också Elvira köra två skick. Det gick bra, piiran tyckte det var så skönt att få göra något utan lillasyster.
Sen la jag ett personspår åt Trolla. När det hade legat ett tag så fick hon gå det, samtidigt som Christel gick sitt spår med Minna.
Trolla är väldigt duktig på att spåra, hon går långt ner med nosen och är säker, men idag hittade hon också spöken i skogen, tex en snötäckt gran som var ca 50 cm hög, så då backade hon men vi fortsatte spåret, hon gick lite långsamt men annars bra och i slutet blev hon så glad för hon hittade sin dragleksak.
Vi åkte en bit bort och fikade med hela gruppen och alla berättade hur det hade gått under träningen. Sen åkte vi tillbaka för att Easy skulle gå ett viltspår. Easy tycker det är roligt och hittade klöven i slutet, mycket störning blev det då harar och annat gått vid spåret, även vid våra personspår.

Bilder från skogen:
Easy 10 år. Viltspår.

Easy hittar spårslutet.

Trolla vid spårstart.

Sen åkte vi hem och jag gick över till de andra hundarna.
Tog ut Hedvig först. Vi gick bort till gräsplanen och tränade snurra och fot. Snurra kan hon nästan utan att man behöver visa.
Då kommer hund lös springande mot oss, tanten gör inget åt saken. Usch, hatar folk som inte har koll på sina hundar!
Vi går bort och runt mot miatorp, ser en schäfer långt framför som går in i skogen. När vi kommer närmare hör jag att den börjar skälla och dom ut därifrån, jag o Hedvig går på andra sidan, ägaren kan knappt hålla i hunden som hänger i kopplet och skäller. När jag inte har mina hundar utan andras hundar med mig vill jag inte hälsa på vilka andra hundar som helst. Vi går vidare på grusvägen och ska ta en gångväg mot skogen, min telefon ringer så jag stannar och tar upp den, då kommer schäfer j***ln med matte hängandes i kopplet bakom och släpper fram den till Hedvig! När jag går förbi andra kortar jag upp kopplet om det behövs och går förbi. Så jag säger "va gör du?" , "dom ska bara hälsa" svarar den d****a ******.
"ta bort hunden, jag vill inte att dom ska hälsa" säger jag. Hon fortsätter med "dom ska bara hälsa"
"ja men jag vill inte, så ta bort din hund!"
Då svarar hon " ja, men va ska jag göra, gå runt hela parken eller?"
Ja, det tycker jag. "Skaffa en hund som du kan hålla i" blev mitt sista svar eftersom hon redan hade börjat gå.
Kan inte folk köpa en hund som dom kan hålla i och hantera?!!! Vad hade hänt om jag hade haft en hund som inte gillar andra? Eller om Hedvig hade blivit rädd? Usch, jag blir så irriterad så blodet kokar i mig!!

Va tvungen att gå in sen och lugna ner mig lite...ska ta en runda med Penny sen.
Imorgon åker jag hem en vecka och kommer tillbaka sen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jättehärlig bild av Trolla! Men man kan inte tro att det är Skåne - eller hur?

Anonym sa...

hihi glömt att skriva idag :P.. Men har ju hört de mesta på telefonen ;)...

Pyss