fredag 7 mars 2008

Gamla inlägg i ny blogg

Premiärdagen för bloggen!

Måste bara berätta att jag började dagen med en långpromenad med Elvira och Trolla, vi gick ner till havet...det var så härligt väder ute..sol! Hundarna tyckte också att det var skönt, fast dom hade nog velat hoppa i vattnet också. Idag började jag med att ta ut Penny och Siiri, så fick Hedvig träna på att ligga själv, vilket inte var så uppskattat...Tog en lite kortare runda så Hedvig inte skulle vara ensam alltför länge, så det blev ca 20 min. Sen tog jag ut Hedvig, vi gick bort till gräsplanen och skulle träna lite. Vi började med att leka lite. Gjorde lite kontaktövningar och tränade lite fot samt uppställning lite längre tid. Hon hade väldigt mycket att titta på så hon kunde inte riktigt koncentrera sig. Sen gick vi vidare så hon fick titta på lite saker runt omkring. Det åkte förbi bilar, bussar, lastbilar, cyklar, mopeder m.m. Vi gick bort till Willys/ÖoB parkeringen och satte oss på en sten och bara tittade på allt som hände runt omkring. Hedvig tyckte det var mycket spännande men tyckte cyklarna var lite konstiga. Hon skötte sig iaf bra och gick fint i kopplet När det hände nåt nytt kollade hon först på "föremålet", sen på mig och då fick hon beröm och viftade på svansen. Det gjorde att hon tog kontakt fler gånger under promenaden. Vi var ute en längre sväng, kanske 1 timme, lite orättvist mot dom andra kanske. Men vi ska ju gå ut en gång till.Jag har börjat tänka ut lite saker som jag ska göra med Hedvig, vi ska t.ex. förbättra självförtroendet, hon är så van att alltid ha sin flock med så hon blir fösiktigare när hon är själv. Tänkte göra lite balansövningar, problemlösningar. Sen ska vi åka buss, gå på stan, springa fint i utställningskoppel m.m.Tänkte använda Elvira lite som hjälp, hon är så van att åka buss, tåg och allt annat och gå på stan bland massa folk, så hon är lugn. Sen ska Hedvig kunna gå/åka själv också, men man kan ju mjukstarta lite. Har lite projekt som jag har tänkt göra med Hedvig, när jag åker härifrån vill jag att hon ska kunna fot, ligg, någon konst iaf.Just nu ligger hundarna och sover, lilla Hedvig ligger helt ustlagen på golvet, många nya intryck att bearbeta. Nu ska jag läsa lite i "Hunduppfödaren" och "The book of the English Springer Spaniel". Har inga bilder nu, men ska fösöka fixa några under veckan.Ska ta en till runda med hundarna sen och ikväll är det projekt trimma Penny. Skriver om det imorgon.



Uställningsträning m.m.
Idag gick jag ut med Hedvig först. Så hon kanske skulle vara lugnare när hon blev själv. Vi började med att gå bort till gräsplanen för att träna lite, det gick bättre idag. Vi tränade lite fotposition, stå uppställd och springa snyggt, vilket hon gjorde ganska bra idag. Det gick bättre att springa på den delen där det var asfalt annars fanns det för mycket att nosa på i gräset. Vi gick vidare och tränade balansen genom att hoppa upp på stockar, mycket bättre än igår. Vi gick vidare där det åkte förbi lastbilar och bussar och kom massa folk, sen gick vi en bit bort mot Miatorp. Bussen åkte ganska nära där men hon brydde sig betydligt mindre idag. Det känns också som om hon litade mer på mig. igår näs jag skulle gå hem kollade hon på mig och såg verkligen frågande ut..-"ska du gå nu?"..förresten så hann vi inte klart med Penny´s klippning, vi gjorde bara tassarna så vi fortsätter ikväll.Tillbaka till idag, vi gick lite nya vägar och kom fram på en annan gräsplan där dom precis hade fällt ett träd, som var perfekt för att balansera på. Hedvig klarade det jättebra, men hon är lite försiktig innan hon går upp, men när hon är uppe och går och man berömmer blir hon jättestolt och viftar på svansen. Sen gick vi förbi en skola med massa barn som var ute och lekte, inga problem. Däremot kom det en liten fluffig hund springande mot oss och skällde. Den kom inte ända fram. Hedvig stog stilla och jag berömmde och klappade lite på henne, dom fick hälsa när den lilla hade lugnat ner sig och då började Hedvig vifta på svansen och var glad. Resten av promenaden tog vi det lugnt, gick bara på gångvägen utan krav.Lämnade in Hedvig och tog ut dom andra. Hedvig var tystare idag, men sa sina klagomål högt och tydligt iaf...men bättre än igår, framsteg.Siiri och Penny fick bara en vanlig promenad, gick längre än igår men ville inte vara borta för länge med tanke på Hedvig. Hedvig blev så glad när vi kom tillbaka.Glömde kameran...ska ta bilder imorgon om det är fint väder.Nu ska jag läsa lite och ikväll blir det mer trimning av Penny och imorgon kommer Milton hit.





Miljöträning Hedvig och utställning Milton
Trimningen gick bra igår med Penny, tyvärr tog vi inga kort. Men jag måste också berätta att Hedvig, som stog nedanför trimbordet, verkade ha desto roligare än Penny. Hedvig försökte nämligen ta lyra på den pälsen som vi klippte och skulle ramla ner på golvet men istället hamnade i hennes mun...det är aldrig så roligt med trimning som när någon annan blir utsatt...hehe.. Idag kom Milton (Beeline Trying To Recall) hit, han ska ställas på Malmö utställningen och behöver lite träning innan. Så halv åtta kom han och då fick han hälsa på de andra hundarna och sen gick vi ut. Vi gick bort till gräsplanen och gjorde lite kontaktövningar och sen började jag att hålla i hans huvud (så han kan stå sen). Sen började vi med spring-fint träning, vilket han var duktig på, han kollade lite på mig och sprang på rakt fram. Det vi ska träna på är att han alltid travar, just nu vill han gå över till passgång ibland och ibland vill han springa för fort. Uppställningen då, jo han ställer sig ganska bra själv, men han måste lära sig att stå lite längre utan att flytta på tassar och att man kan hålla i huvudet längre tid. Annars tyckte jag att det gick över förväntan, får se hur det går imorgon. Sen gick vi "hem till mig" och åt frukost, det tyckte tjejerna hemma var kul. Tog sen med alla hundarna och gick bort till huset, bytte in Milton mot Hedvig. Tog Elvira, Trolla och Hedvig och gick bort till gräsplanen. Dom hade inte träffats förut men det gick bra och Trolla ville genast leka. Visste inte om jag vågade släppa Hedvig, men oftast när det är flera hundar och man kan kalla in dom andra brukar det gå bra så Hedvig blev lös och kunde leka med Trolla. Elvira är bara med i början av leken, sen går hon åt eget håll och letar upp en pinne och leka med. Så kom provet, Trolla spang iväg med lite väl mycket fart och Hedvig efter så jag ropade, och Hedvig tvärvände, snabbare än Trolla reagerade, då va hon såå duktig.Gick tillbaka till lägenheten och lämnade Trolla, och sen gick jag, Elvira och Hedvig och tog bussen mot stan. Hedvig har ju aldrig åkt buss förut så Elvira var med som stöd. Gick också bra, hon kollade lite på vad Elvira gjorde, som då hade lagt sig på golvet. Hon försökte då sätta sig på Elviras huvud...hehe..Åkte till Kopparmölleplatsen, tänkte gå in på en djuraffär där för att se om dom hade hundarnas foder. Spännande saker inne i affären..mycket att titta på. En i personalen fick känna lite på Hedvig, som träning innan utställningen. Gick tillbaka några stationer och tog sen bussen hem. Det hände mycket inne i stan, brandkåren kom, några höll på att kapa grenar med motorsåg, en kille höll på med bilen så det lät nästan som skott. Men Hedvig klarade det super bra! Lämnade in Hedvig, som nog skulle behöva sova lite, och tog ut Milton igen. Vi tränade lite, och då också med "störande moment" eftersom Elvira var med. Med lite godis så tror jag han kommer göra det jättebra på utställningen. Ska ta en runda med Penny och Siiri när Milton har blivit hämtad.Idag har jag iaf tagit några kort, även fast det inte är lätt när hundarna inte kan vara stilla. Får se när bilderna läggs upp, men de är på väg nu iaf.

Inga kommentarer: