lördag 10 maj 2008

Springerklubbens aktivitetsdag

Idag tog jag hundarna och åkte till vällingby brukshundsklubb. Springer Östra annordnade aktivitetsdag. Jag var inte så pigg eftersom jag var hemma ganska sent igår, så vi åkte vid 10 och missade därför lydnaden. Vi hade ju inte anmält till nåt utan tänkte bara titta och vara lite sociala..
Men...när man kommer dit så hör man .."de är klart du ska va me på nåt!"..jaja..sagt o gjort, vi anmälde oss till apporteringstävlingen (som Elvira vann för några år sen), trots att jag var tveksam pga värmen.
Klart att Elvira ska va mé..då kan jag ju lika gärna anmäla Trolla också...sponsra klubben lite.
Ut på ett litet fält och 3 dummies skulle hämtas in på max 2 minuter (som förare har man ett begränsat område att röra sig inom)...visst låter det enkelt?..men när man står där i värmen och det kastas ut dummies åt olika håll så är 2 minuter inte så mycket..
Trolla körde en egen variant; hon hittade en som hon inte ville komma in med utan letade efter nästa som hon hittade och la den första där..hon gjorde liksom en egen hög..Efter lite övertalning kom hon in med dessa två dummies men sen såg man hur energin började ta slut..men hon kämpade och sökte tappert efter den sista dummien.. (förar fel, jag fick höra av tävlingsledaren att den sista dummien låg till vänster, fast den låg rakt fram, så jag styrde henne åt vänster..).
Sen gick tiden ut. Men hon kom nog inte sist iaf för det var fler som bara fick in två stycken och vissa bara en dummie.)
Sen kommer Elvira -still going strong- ut på fältet..behöver jag säga mer?..klart hon vann igen!! Hon hittade alla 3, tiden vet jag däremot inte men under 2 minuter! Tvåa kom en border collie som också hämtade alla 3 men var 10 sekunder långsammare.
Ja..va säger man?..vi kom hem lite priser i väskan och en fin pokal för Elvira blev klubbmästare apporteringstävling 2008.
Alla hundar jobbade verkligen på i värmen!
Sen åkte vi hemåt och jag tyckte att hundarna behövde svalka av sig lite så vi åkte till badet. Trolla tyckte verkligen att det var skönt! Hon simmade nog nästan hela tiden i 30 minuter. Hon gick upp på gräset två gånger för att sen kasta sig i vattnet igen. Som tur va hade jag också vunnit en dummie på lotteriet som kunde användas i vattnet.
Full fart hela dagen, men nu sover hundarna..och snart även jag.

Puss o Kram

Lite gamla bilder...



1 kommentar:

Anonym sa...

Japp - She´s still going strong! Duktiga piiran! :)...

Fina bilder! :)..
Ja ska fixa bilder snart tror ja... :P
Om ja orkar..

Pyss